W naszym dzisiejszym wpisie przedstawiamy kolejną firmę z branży farb i lakierów – firmę Tikkurila, a dokładniej Tikkurila Oyj (bo tak dokładnie brzmi nazwa tej firmy w Finlandii). W Polsce świadomość istnienia marki Tikkurila nie jest duża, ale na przestrzeni ostatnich lat wiele się zmieniło, a firma z nadzieją patrzy w przyszłość.
Teraz trochę historii…
Swoje działanie firma zaczyna w 1862 roku w Finlandii od małej tłoczni oleju. Produktem ubocznym tej tłoczni był nierafinowany olej, którego używano do malowania. Kilka lat później zaczyna się regularna i celowa produkcja pokostów, a firma Tikkurila (bo od początku jej produkty sprzedawane są właśnie pod tą nazwą) zaczyna swoje działanie.
Nam obecnie, w świecie pełnym innowacji trudno uwierzyć, że Tikkurila była pionierem w swoim segmencie rynku, wprowadzając na rynek rozwiązania, które spece od marketingu nazwaliby genialnymi. Warto wspomnieć, iż już pod koniec lat 20 ubiegłego wieku Tikkurila rozpoczęła wydawanie pisma, które miało edukować klientów oraz organizowała specjalne szkolenia dla swoich klientów. Ten sposób stymulowania sprzedaży, oczywiście w zmienionej formie przetrwał do dziś.
Ważnym momentem w 150 letniej historii firmy są lata 70 XXw. To właśnie wtedy Tikkurila zrewolucjonizowała rynek farb, a wpływ tej rewolucji odczuwamy do dzisiaj. W 1970 roku firma wprowadziła na rynek system barwienia Monicolor Tinting System, który zamykał erę sprzedaży tylko gotowych, uprzednio wybarwionych w fabryce farb, a zaczynał erę mieszalni farb dostępnych dla każdego klienta bezpośrednio w sklepie. Farby były dostępne aż w 350 kolorach, co na tamte czasy było liczbą szokującą.
Kolejne lata działania firmy wypełnione są samymi sukcesami i pomimo zdobywania nowych rynków zbytu w Polsce jej produkty są i pozostaną nieznane aż do lat 80-tych, kiedy to Tikkurila rozpoczyna swoją przygodę z naszym krajem. Tak na dobre to dopiero w 2001r. wraz z przejęciem polskiej firmy Polifarb Dębica S.A. , Tikkurila wchodzi do Polski wraz ze swoimi cenionymi w Skandynawii oraz w krajach Europy Wschodniej produktami.
Obawy sceptyków co do przejęcia Polifarbu nie spełniają się, ponieważ Tikkurila nie tylko nie zamyka fabryki i nie likwiduje znanych i cenionych przez Polaków marek farb, ale inwestuje w nie i rozwija.
Na przestrzeni ostatnich 13 lat, Tikkurila stała się numerem 4 na rynku farb i lakierów w Polsce aktywnie działając w celu podbicia serc szerszego grona klientów. Jaka będzie przyszłość Tikkurila w Polsce? Na pewno kolorowa 😉